Despre admiterea la liceu…

O problemă aflată în dezbatere este cea referitoare la luarea în calcul sau nu a mediilor obținute în gimnaziu pentru admiterea la liceu. În general, trecerile de la un nivel la altul, cel puțin în învățământul nostru, generează multă neliniște, stres, dispute. Dacă în alte părți, pasajul spre o treaptă superioară se face prin proceduri mult mai line, naturale, ce țin de firescul unei creșteri sau orientări școlare, oferite profesionist și consimțit (și de părinți, și de elevi, și de profesori), la noi realitățile stau altfel. 

Cum aș vedea eu lucrurile, cel puțin pentru etapa actuală? Dacă ar exista un sistem de notare unitar în gimnaziu, s-ar justifica luarea in calcul a mediilor obținute în clasele V-VIII pentru admiterea la liceu. Dar nu există așa ceva. Intrarea la liceu doar pe baza unui concurs la două-trei materii generează alte efecte perverse, printre care centrarea învățării elevilor doar la acele discipline, încurajarea și alimentarea pieței meditațiilor, periferizarea și scăderea valorii unor obiecte de studiu cu un caracter pregnant formativ etc. Eu aș pleda pentru o modalitate mixtă, cumulativă: aș încuraja realizarea unei evaluări unitare la gimnaziu, prin modalități, proceduri și instrumente evaluative care să asigure omogenitate și comparabilitate dintre rezultatele elevilor indiferent de școală, mediu de proveniență etc. (aspect ce ar presupune un efort consistent de elaborare, utilizare și monitorizare a procedurilor și instrumentelor docimologice). Eventual, s-ar putea lua în calcul rezultatele de le evaluările sumative bazate pe probe unitare, aplicate la nivelul întregii populații școlare – evaluările formative, cele de zi cu zi, cu toate particularismele sau „subiectivismele” lor, funcționând pe mai departe ca pârghii de valorizare-motivare a elevilor, dar și de stimulare a activării potențialului pe care îl poartă fiecare. Lucrul acesta se poate face în timp, nu dintr-o dată – de pildă, aș prevedea o astfel de modificare pentru elevii care încep din această toamnă gimnaziul. Pe scurt, aș introduce și un concurs de intrare la liceu, la câteva discipline, în acord cu profilul liceului, prin care să se dovedească faptul că elevul va face față solicitărilor ulterioare, dar aș lua în considerație și rezultatele anterioare  – generale dar și specifice – în ponderi și compuneri care să fie relevante în raport cu specialitatea urmată la liceu.

Consider că o ponderare dintre cele două rezultate ar fi mai bună decât să ne centrăm doar pe una dintre componente. Este riscant să te bazezi doar pe o singură variantă. Nu poți hotărî viitorul unui elev numai pe baza unei evaluări care se realizează la un moment dat, în două – trei ore, printr-o verificare prin sondaj – întrucât la un concurs are de rezolvat doar câteva subiecte sau probleme, după cum ar fi nedrept să iei în calcul doar rezultate ce nu descriu aceleași competențe probate de elevi, relativizate și racordate la un anumit context școlar. O rabatere și valorizare a performanțelor trecute, însumate cu ce demonstrează elevul la un moment dat, cam aceasta cred că este soluția admiterii la liceu. E bine să ținem cont atât de aspecte care țin de efortul trecut dovedit și rezultatele subsecvente ale unui elev (fără a le fetișiza), dar și de ceea ce demonstrează că știe sau poate face când bate la o nouă „poartă”.

E ca și în cazul „judecății de apoi” (scuze pentru prietenii atei): fiecare gest consumat în trecut contează, dar te poți mântui și în ultimul moment – printr-o demonstrare clară a dorinței, putinței și reușitei unei ridicări…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

[instagram-feed]